ElektronikBranschens remissvar: Om ekonomiska styrmedel för en mer cirkulär ekonomi (Fi2024/01941)

Elektronikskatten är en ineffektiv och snedvridande skatt som med tiden blivit mer betungande för svenska företag och konsumenter. I sitt remissvar visar ElektronikBranschen varför skatten bör avskaffas och hur den i sin nuvarande form saknar tydlig miljönytta samtidigt som den skapar betydande negativa konsekvenser för marknaden.



Elektronikskatten är en ineffektiv och snedvridande skatt som med tiden blivit mer betungande för svenska företag och konsumenter. I sitt remissvar visar ElektronikBranschen varför skatten bör avskaffas och hur den i sin nuvarande form saknar tydlig miljönytta samtidigt som den skapar betydande negativa konsekvenser för marknaden.


I sitt remissvar till regeringens utredning om ekonomiska styrmedel för en mer cirkulär ekonomi lyfter ElektronikBranschen flera brister i elektronikskatten. De pekar på att skatten inte har uppnått sitt ursprungliga syfte att minska förekomsten av farliga ämnen i hemmiljö, samtidigt som den bidragit till ökad administrativ börda och försämrade konkurrensvillkor. Branschen framhåller också att skatten slår särskilt hårt mot vissa produktkategorier och att nuvarande system missgynnar svenska aktörer i förhållande till utländska, där bristande importkontroll gör att konkurrensen snedvrids ytterligare. Sammantaget menar ElektronikBranschen att skatten inte levererar önskad effekt och därför bör avskaffas.

Relaterade artiklar

Alla partier vill ändra elektronikskatten – ändå står den kvar

Fyra av åtta riksdagspartier vill avskaffa elektronikskatten, resten vill reformera den. Ändå har inget hänt under den gångna mandatperioden. I dag lanserar APPLiA och ElektronikBranschen kampanjsajten Elektronikskatt.se för att samla opinion inför valet och presenterar samtidigt en partienkät som visar att skatten saknar stöd. Skatten kostar svenska hushåll 2,5 miljarder kronor om året och är unik i Europa.

Elektronikskatt göder Kinas e-handelsjättar

I det bokslut över Tidöavtalet som släpptes i början av maj berömmer sig regeringen för att ha genomfört stora skattesänkningar.

Branschen: ”Hemlig” skatt kostar svenskarna 2,5 miljarder – ”Måste bort”

Skatten skulle minska farliga kemikalier, men har inte gett någon effekt, enligt myndigheter och branschen. Ändå kostar den svenska hushåll 2,5 miljarder kronor varje år. ”Fullkomlig galenskap”, säger Pernilla Enebrink, vd för ElektronikBranschen, till TN. Nu ökar kraven på att skatten avskaffas.